REDHA ALLAH ATAU REDHA MANUSIA..?

Sudah menjadi lumrah apabila manusia sentiasa hendak dilihat menarik dan menjaga adab mereka walau di mana mereka berada di hadapan orang sekeliling. Kalau boleh semuanya ingin nampak sempurna dan terbaik. Dari segala aspek hidup, manusia akan menjaga tingkah laku sebaik-baiknya demi menjaga nama baik dan maruah seperti di majlis keramaian, di pejabat, majlis berbentuk protokol.


Manusia mengaplikasikan peraturan yang dicipta manusia sendiri, tetapi malangnya manusia lalai dalam mengaplikasikan peraturan yang hakiki yang dicipta oleh Yang Hakiki iaitu Allah SWT. Manusia lupa bahawa mematuhi peraturan sebenarnya yang akan dihitung, ditimbang dan dinilai di akhirat kelak berdasarkan amalan dan tingkah laku sehari-hari adalah 'standard'. Dan 'standard' inilah yang perlu dijaga sebaik-baiknya.



MENJAGA 'STANDARD' DI PEJABAT

Kebanyakan pekerja sememangnya menjaga nama baik, sama ada nama baik diri, kumpulan mahupun jabatan. Waktu rehat pejabat secara umumnya adalah pada pukul 1 petang hingga 2 petang bagi pekerja awam dan swasta. Kebanyakan pekerja yang sentiasa mengikut peraturan akan keluar rehat pada pukul 1 tepat untuk melepak bersama kawan-kawan dan berborak sehingga hampir pukul 2 petang. Selepas itu, masuk semula ke pejabat pada pukul 2 petang, pekerja tersebut belum lagi solat walaupun waktu solat Zuhur sudah masuk.




"Eh, dah pukul 2.00 lah. Aku naik pejabat dululah, tunjuk muka dulu, nanti turun ke surau untuk solat"




Sampai begitu sekali kah kita menjaga 'standard' di hadapan manusia..? Sehinggakan kita mengabaikan tahap 'standard' yang sepatutnya kita jaga di hadapan Allah.


Abdullah bin Mas'ud telah bertanya kepada Rasulullah SAW,


"Apakah amalan yang paling disukai Allah SWT..?" Sabda Rasulullah SAW : "Solat dengan menjaga waktunya" 
[Riwayat Bukhari, Al-Jaami Al-Sahih No. 2782]


Astaghfirullahala'zim.. Kita sanggup melewat-lewatkan solat hanya kerana tidak sanggup mendengar orang mengata kita. Kita sanggup mengabaikan 'pertemuan dengan Kekasih' kita, mengutamakan pertemuan dengan manusia.




MENJAGA 'STANDARD' DI MAJLIS KERAMAIAN


"Nanti aku nak beli baju baru berwarna merah dan hitam sebab konsep tema Makan Malam Tahunan kolej kita adalah warna hitam dan merah kan..?"



"Alah.. Pakai sahaja baju yang kau ada, makan malam tu sekejap sahaja, jangan membazir"



"Mana boleh, nanti orang akan pandang aku pelik dan mesti orang akan mengutuk aku sebab aku tak ikut tema"



Selalu sahaja terjadi kepada kita kan..? Astaghfirullahala'zim.


Selalu sahaja kita ingin mengejar peraturan yang dicipta manusia sendiri. Kalau boleh, kita hendak dilihat mengikut keseragaman dan kesempurnaan di mata manusia. Tetapi kita lupa dan lalai bahawa Allah sudah menetapkan peraturan berpakaian yang sepatutnya bagi kaum Hawa dan Adam. Lantas, kita berlebih-lebihan, tidak menutup aurat dan menunjuk-nunjuk asbab ingin lebih mulia di sudut pandangan manusia.



Tidak salah hendak mengikut tema sesuatu majlis selagimana tidak lupa pada peraturan hakiki yang sebenar-benarnya. Namun, hakikatnya ramai manusia lebih memilih untuk menjaga 'standard' di hadapan manusia lain, sehingga tidak hairan lah ada yang lebih selesa berpakaian tidak menutup aurat sebaik-baiknya. Malah ada yang berpakaian tetapi singkat dan jarang. Hanya kerana tidak mahu dikatakan kolot dan tidak mengikut trend dan fesyen.



Kita berlumba-luma untuk kelihatan anggun dan cantik di hadapan manusia. Tetapi kita selekeh dan comot sekali di hadapan Allah. Tidak sedarkah kita..?


Mu'awiyah bin Haidah mengatakan,


"Aku pernah bertanya, Ya Rasulullah, bagaimanakah aurat kami, apakah boleh dilihat oleh orang lain..?" Baginda menjawab :"Jagalah auratmu kecuali terhadap isterimu atau hamba abdi milikmu" Aku bertanya lagi : "Ya Rasulullah , bagaimanakah kalau ramai orang mandi bercampur-baur di satu tempat..?" Baginda menjawab : "Berusahalah seboleh mungkin agar engkau tidak melihat auratmu" Aku masih bertanya lagi : "Ya Rasulullah, bagaimanakah kalau orang mandi sendirian..?" Baginda menjawab : "Seharuslah ia lebih malu kepada Allah daripada malu kepada orang lain" 
[Hadis Riwayat Imam Ahmad dan Abu Daud]


Sesungguhnya kita hendak sahaja mengelakkan orang berprasangka buruk kepada kita, kerana itu dalam segala aspek kita hendak menjaga 'standard' di hadapan manusia, tetapi kita langsung tidak takut dan malu pada pandangan Allah SWT terhadap kita.


Kita lebih mencari kecintaan manusia lain berbanding kecintaan Allah SWT terhadap kita. Kita lebih inginkan kemuliaan manusia daripada kemuliaan Allah SWT kepada kita.


Kita meraih redhanya manusia daripada redhanya Allah SWT sehingga sanggup mengenepikan hak Allah dengan melanggar perintah dan suruhanNya hanya kerana ingin menunaikan haknya manusia. Teringat suatu ketika Mu'awiyah meminta wasiat kepada isteri Baginda SAW iaitu Aisyah RA lalu 'Aisyah menulis seperti yang pernah disebutkan oleh Baginda SAW yang bermaksud,



"Sesungguhnya barangsiapa yang mencari redha Allah sedangkan manusia murka, maka Allah akan cukupkan baginya akan segalanya di dunia ini. Tetapi barangsiapa yang mencari keredhaan manusia dalam keadaan Allah murka, maka Allah menyerahkan nasibnya pada manusia"
[Hadis Sahih Riwayat At-Tirmizi]


Justeru, manakah yang lebih baik..? Yang lebih mulia..? Yang lebih tinggi..? Redhanya manusia atau redhaNya Allah.. Lalu mengapa kita terlalu menjaga 'Standard' di Hadapan Manusia..? Kenapa Tidak Kerana Allah..?



Semoga kita sentiasa muhasabah diri dan menjadi yang terbaik di hadapan Allah. Jom 'Menjaga 'Standard' di hadapan Allah sebagai langkah ke Syurga..! InsyaAllah.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entri Saya

3 comments:

Herriyati Bastari Herriyati Bastari said...

Setuju banget ukht., menunggu datangnya ridho adalah setelah kita telah melakukan amalan untuk membuat-Nya ridho.. Keep writting (^_^)/

MIMI Minah Macho MIMI Minah Macho said...

Assalamualaikum akak, ^_^
kawan saya seorang yang bukan islam. Pada malam sabtu diadakan bacaan yasin untuk rakyat syria dam malam itu juga ada group discussion. jadi masa untuk sya berjumpa dgnnya terpaksa dilewatkan. hampir 1 jam dia menunggu dan saya tetap ke tempat yg dijanjikan walaupun lewat.Berkali-kali saya memohon maaf walaupun banyak mata memerhati.siapa yg tak panas bila terpaksa menunggu lama. tapi sya hanya memohon maaf atas kelewatan sya tapi jika berlaku kali kedua pun kejadian seperti ini saya tetap bertegas tinggal di masjid. kerana saya ingin redha Allah itu. mungkin kerana dia bukan islam menyebabkan dia tidak faham. tapi smpai sekarang dia seperti tidak mahu maafkan saya. saya mnganggap ini ujian Allah pada saya dan bagaimana saya menyelesaikannya. ya, masalah itu harus dicari jalan penyelesaian . tidak kurang juga usaha dan tawakal supaya Allah bantu memudahkan urusan saya. jadi saya ingin meminta pandangan akak InsyaAllah. :)

Siti Khadijah Halil Siti Khadijah Halil said...

@MIMI Minah Macho Waalaikumussalam.. :) Takpe, pada mulanya mesti kawan tu akan terasa hati, marah, geram dan sebagainya.. Lama2 nanti, InysaAllah, dia akan ok macam biasa..

Teruskan mintak maaf walaupun perkara itu bukan berpunca dari kite.. Dia bukan Islam.. Jadi, dia adalah golongan yg jahil tentang Islam..

Jadi, kite sebagai khalifah, cube terangkan pd org bukan Islam tentang Islam.. InsyaAllah dia akan paham.. ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...