JAUH DI MATA, DEKAT DI HATI

Salam ceria penuh semangat dari jiwa yang kerdil buat jiwa-jiwa yang besar yang sentiasa mencari ketinggian dan kemulian disisi Allah.. Marilah kita sama-sama merafakkan rasa syukur penuh kehambaan buat Dia.. Dialah yang memberi kekuatan pada kita selama ini untuk terus hidup, untuk beribadah dengan rasa aman.. mashaAllah, semuanya atas kehendak Allah.. 


Buat sahabat tersayang, kata-katamu meruntun jiwa yang dahagakan redhaNya..



"Kita merancang dengan cita-cita, tapi Allah merancang dengan cintaNya.."

SubhanaAllah, cintanya Allah pada kita setiap masa.. Tidak pernah sekali pun lupakan kita.. Allah jualah yang setiap masa ingat pada kita.. Tapi sejauh manakah kita ingat Allah..? Pada waktu kita sedih sahajakah, atau pada waktu kita susah sahajakah..? Mari kita tanya iman kita, jika kita beriman, jika kita cinta pada Allah, sebanyak mana kita ingat akan Dia..? SubhanaAllah.






"Sungguh menakjubkan urusan orang Mukmin.. Sesungguhnya semua urusannya adalah kebaikan.. Apabila mendapat nikmat, maka dia bersyukur dan itu kebaikan baginya.. Dan, apabila ditimpa ujian (kesempitan), maka dia bersabar, dan itu kebaikan baginya"
(Riwayat Muslim)


Hidup sentiasa ada pilihan, hati kita juga sentiasa berperang dan menjadi rebutan antara malaikat dan syaitan. Hanya iman di dada yang mampu bertahan, yang mampu membantu kita dalam menghadapi semua ini,  berdoalah setiap masa agar pilihan kita adalah datang dari Allah, dipenuhi hidup kita dengan segala kebaikan, insyaAllah kita akan tenang bila mana kita redha dengan setiap ketentuan Allah.



Setiap hari baru yang kita lalui, diselitkan ujian di dalamnya untuk menguji tahap keimanan seorang hamba yang mana nak tak nak, kita kene harungi juga walaupun terpaksa.. Kita tak kan mampu lari, tapi apa yang mampu kita lakukan adalah hadapi semuanya dengan iman. Kadang-kadang rasa nak stop je masa, untuk tunggu kita sekejap, untuk kita kejar segala yang kita tak dapat dahulu untuk kita ubah segalanya, untuk kita putar masa balik ubah segalanya.. Tapi semua itu ketentuan, bukan kuasa kita.. Tapi kuasa Allah.. Sungguh, hidup adalah pentas ujian.. Ujian yang mana jika kita lihat, setiap hari menggugat iman di dada.. 


SubhanAllah, Allah memang tak nampak, tapi dekat di hati.. Semoga Allah basahkan hati kita dengan mengingatiNya.. Cukuplah nikmat-nikmat, tanda-tanda di sekeliling yang menjadi bukti kuasa dan kasih sayang Allah..




SubhanAllah = 100 000 kali..

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entri Saya

4 comments:

Anonymous said...

semoga dengan cintaNya mendapat keredhaan dlm menjalani cintanya.. :)

Siti Khadijah Halil Siti Khadijah Halil said...

@Anonymous InsyaAllah wa Aamiin.. :)

Anonymous said...

Mereka yg beriman nasihat mnasihati dgn kbenaran dan kesabaran...
Bruntunglah mereka itu...

~si hodoh dan si hina mmbrì komen...

Siti Khadijah Halil Siti Khadijah Halil said...

@Anonymous Manusia tu adalah sebaik-baik dan sesempuna ciptaan yang telah Allah ciptakan. Tak baik hina diri.. Huhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...