WANITA DAN FAIR N LOVELY

Di tangan seorang ayah, ada 18 biji coklat. Si ayah membenarkan anaknya makan 17 biji coklat dan sebiji lagi dimakannya. Adakah si ayah berlaku zalim terhadap anaknya dek kerana makan sebiji coklat itu..? Tidak, ini tidak zalim. Seorang ayah yang menghadkan anaknya daripada makan terlampau banyak coklat takut gigi anaknya rosak dan pada masa yang sama tidak mengabaikan keperluan dirinya sendiri. Inilah adil namanya.


Itu di pihak ayah, bagaimana pula di pihak anak. Jika anak tetap memilih coklat yang dilarang oleh ayahnya,apakah perkataan yang sepatutnya kita guna untuk melabelkan si anak..? Sengal..? Bodoh..? Anda labellah sendiri, kalau saya yang labelkan, lagi teruk bunyinya.


Itulah analoginya. Allah menghalalkan 17 jenis lelaki kepada seorang wanita untuk mendedahkan auratnya kepada mereka dan mengharamkan 1 jenis lelaki yakni lelaki yang bukan mahramnya. Persoalannya, kenapa kebanyakan wanita memilih jenis yang diharamkan kepadanya atau ayat yang lebih tepat, mengapa ramai wanita membaham kesemuanya..? Ha, labellah wanita-wanita jenis ini dengan perkataan yang anda labelkan si anak sebentar tadi.




Wanita Dan Aurat

Sebelum kita pergi lebih jauh tentang busana muslimah, ada baiknya kita tahu dahulu kedudukan dan batas-batas aurat wanita yang ditetapkan syarak. Kalau tidak,secara tidak lansung kita akan mengfesyenkan Islam bukan mengislamkan fesyen.


Disebabkan kita berada di Malaysia dan penduduk Malaysia secara majoriti bermazhab Syafie, maka kita kan lanjutkan perbincangan kita berpaksikan pandangan-pandangan daripada mazhab syafie sahaja. Jika ada pandangan lain, bergantung kepada diri anda untuk mengamalkannya atau tidak. Yang penting pandangan itu mestilah selari dengan Al-Quran dan Al-Hadis.


Di dalam mazhab syafie terdapat 2 qaul. Qaul yang pertama mengatakan aurat wanita ialah seluruh badan tanpa berkecuali. Manakala Qaul kedua pula menyatakan aurat wanita ialah seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan. Walaubagaimanapun, berdasarkan qaul kedua, jika mendedahkan muka dan tapak tangan boleh menimbulkan fitnah, maka ketika itu wajib pula menutup seluruh tubuh badan tanpa kecuali.




Siapa Yang Berhak Lihat..?

Muslimah boleh mendedahkan auratnya kepada 17 jenis golongan yakni yang berketurunan sama dengannya dan yang terjadi secara ibu susuan. Golongan yang diharamkan kepada kaum wanita pula ialah lelaki ajnabi, yakni lelaki asing. Contohnya, muslimah tidak boleh mendedahkan rambutnya di hadapan muslim ajnabi kerana muslim ajnabi itu termasuk dalam golongan yang satu ini. Jika dedah..? Nahas..! Azab neraka menanti..!




Bagaimana pula kalau wanita dengan wanita..?

Berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, Rasulullah bersabda,

"Seorang lelaki tidak boleh melihat aurat lelaki yang lain, demikian juga wanita tidak boleh melihat aurat wanita yang lain. Tidak boleh dua lelaki berada dalam satu selimut. Demikian juga wanita dilarang berbuat demikian"


Namun,aurat bagi wanita dengan wanita ada sedikit perbahasan dan ulama' sepakat mengatakan aurat wanita dengan wanita sama dengan aurat lelaki dengan lelaki iaitu dari lutut ke pusat. Bagaimana pula dengan buah dada..? Dedahlah kalau tidak malu kerana bahagian itu bukan aurat. Lutut..? Paha..? Haa, itu aurat, jaga-jaga.


Saya ada kawan non-muslim, bagaimana aurat saya dengannya..? Berdasarkan ayat 31 Surah An-Nur yang berbunyi,

"Janganlah para wanita Muslimah menampakkan perhiasan mereka kecuali kepada wanita-wanita Islam"


Ar-Razi mentafsir bahawa aurat muslimah dengan non-muslim ialah seluruh tubuh, kecuali muka dan dua tapak tangan. Hujah ini disokong oleh pendapat Imam Nawawi. Katanya,

"Berdasarkan hadis-hadis soheh bahawa wanita kafir hanya boleh melihat anggota wanita Islam yang terbuka semasa kerja sahaja, tidak lebih daripada itu"


Pasti susah buat kita dek kerana sesama muslim pun kita tidak tutup,inikan pula dengan non-muslim.




Aurat Dan Kita

"Biarlah aku tidak pakai tudung pun, ko sibuk apa..? Luaran tak penting weh", balas Lydia selepas ditazkirah oleh Ien.


"Luaran tak penting..? Bukan luaran menggambarkan dalaman ke..?", soal Ien.


"Mana ada.. Don't judge a book by its cover. Aku tak kisah pun pakai apa, asal dalaman aku baik dah la", jawab Lydia lagi.


"Ko cakap luaran tak penting, tapi ko habiskan ribu-ribu beli make-up dan make-up tebal-tebal tu apa..? Dalaman..?", tanya Ien lagi cuba memecahkan tembok ego si Lydia.


"Ah,tu lain", jawab Lydia.


Dahinya mula berkerut.


"Ala, senang, cakap je la ko tak nak pakai", sindir Ien.


Pakai tudung untuk menjadi baik atau jadi baik untuk pakai tudung, yang mana satu betul..? Terpulang kepada diri, kita yang tentukan. Menutup aurat merupakan satu ujian kepada kaum hawa dan ia juga satu bonus besar kepada mereka tetapi ramai yang tidak sedar. Ramai yang tidak sedar bahawa suruhan menutup aurat ini sebenarnya merupakan satu cara untuk mereka (kaum Hawa) meninggikan lagi harga diri mereka.


Pernah atau tidak, ada seorang kawan datang kepada kita dan berkata,


"Weh, ko tau ,semalam aku nampak fulan dengan fulan tengah.. Emm.. Takpelah, malas aku nak mengumpat"


Mesti kita tension dengannya sebab cerita tidak habis dan tergantung. Disebabkan tergantung, kita ingin tahu kesudahan ceritanya, lalu kita marah atau pujuk dia untuk menyambung ceritanya. Lihat sesuatu itu menjadi mahal bila ia tergantung atau misteri.


Begitulah aurat memahalkan lagi penjaganya. Apabila dilakukan survey ke atas 40 orang lelaki, majoriti mengatakan bahawa perempuan yang seksi lagi menawan hati mereka berbanding perempuan yang bogel. Apabila ditanya mengapa,katanya,


"Ala, dah bogel wat pe.. Yang seksi la best coz kite jadi lagi nak tau, tu yang syok tu"


Dan soalan survey diedit sedikit, apakah pandangan mereka terhadap perempuan yang berpurdah. Jawapan mereka hampir sama yakni mereka sangat ingin tahu muka di sebalik penutup itu. Ditambah pula dengan gosip yang mengatakan perempuan berpurdah semuanya lawa-lawa sebab itu diorang berpurdah, elak fitnah.


Di zaman Rasulullah SAW, seorang mak cik tua sedang berjalan pulang dari pasar menuju ke rumahnya. Tengah dia lenggang-lenggok lalu datang seorang budak lelaki menegurnya.


"Wahai Mak Cik, apakah kamu tidak mendengar sabda Rasulullah yang menyuruh perempuan memakai jilbab..?"


Tanpa banyak tanya, semua barang yang dibeli tadi dilepaskan dan dia berlari ke dinding berdekatan sambil tangannya cuba untuk menutup rambutnya. Lalu dia memanggil kanak-kanak tadi dan menyuruh kanak-kanak itu balik ke rumahnya dan membawa selendang kepadanya.


Di zaman Rasulullah juga, ada seorang perempuan tua yang gila. Apabila penyakit gilanya datang, dia tidak akan menghiraukan solat, puasa atau apa-apa tuntutan ke atasnya. Namun, pada suatu hari, selendang yang menutup kepalanya terbuka dek ditiup angin, lalu dia menjerit kerana takutkan azab Allah dan terus pengsan.


Lihatlah betapa muslimah di zaman Rasulullah SAW menjaga aurat mereka. Seorang mak cik yang baru balik daripada membeli barang di pasar sanggup melepaskan semua barangnya demi menutup auratnya dan seorang gila pengsan apabila auratnya terdedah. Bandingkan dengan kita, sudahlah ada kain tudung, gila jauh sekali tapi aurat tetap didedah.


Saya pelik apabila melihat ada muslimah yang memakai tudung tapi nampak batang lehernya atau yang lebih teruk rambutnya terburai keluar dari tudungnya bagaikan duri-duri landak. Ada juga yang elok menutup rambut tapi dada terbuka seperti sedang mengalu-alu sang helang datang menyambar. Mak Cik di kampung lagi teruk, pakai tudung tapi telinga keluar, astaga.


Semasa di tingkatan 1, ustaz memberitahu sehelai rambut perempuan yang dilihat lelaki ajnabi, perempuan itu akan dimasukkan ke dalam neraka selama 60 tahun akhirat. Dalam satu pendapat, 1 hari di akhirat sama dengan 1 000 tahun di dunia. Itu rambut, benda yang boleh dibilang, sehelai demi sehelai. Tetapi bagaimana pula dengan kulit tangan yang didedah..? Macam mana ia dihitung..?Liang roma demi liang roma..? Sel demi sel..? Wallahua'lam.


Ada pula yang menutup aurat tapi nipis kainnya sehingga nampak bentuk tubuh badannya atau nampak warna kulitnya. Diriwayatkan bahawa beberapa orang wanita Bani Tamim datang ke rumah Siti Aishah dalam keadaan berpakaian nipis. Melihatkan keadaan mereka, Aishah berkata kepada mereka,


"Jika kamu wanita mukminah,maka bukan begini fesyen pakaiannya"


Sekarang saya lihat ada satu jenis pakaian. Saya tidak tahu apa nama pakaian itu. Pakaian itu seakan-akan baju kurung tapi luarnya lut cahaya, ada corak bunga-bunga dan dalamnya macam singlet. Ketahuilah itu bukan pakaian menutup aurat kerana pakaian dalamnya menampakkan susuk tubuh badannya.


"Ala, I dah beli. Mahal you tau. Membazir kalau tak pakai", ngomel Zainab kepada suaminya.


"Membazir..? Membuang sesuatu yang dibenci Allah dikira membazir..? Katakan ada seorang apek datang ke rumah kita dan menghadiahkan kita babi, tak nak buang babi tu sebab takut membazir..?", jawab suami Zainab.


"Tu lain", balas Zainab sambil mulutnya yang muncung keluar.


"Lain tak lain. Cakap je la you nak pakai. Tak payah cari alasan. You pakai, nusyuz, I talak 10..!!", marah suaminya.


Bagaimana pula memakai pakaian yang warnanya sama dengan warna kulit (Keseluruhan pakaian)..? Hukumnya sama, apabila sesuatu pakaian itu menampakkan susuk tubuh dan kulit warna seorang wanita, maka pakaian itu dikira tidak menutup aurat. Bagaimana pula dengan stokin tangan (stongan) dan kaki yang berwarna seperti warna kulit..?


"Ala, kulit aku warna coklat gelap, stongan ni warna coklat muda", jawab Salmah.


Kalau macam tu nak buat macam mana..? Saya pun tak tahu apa hukumnya, puas mencari tapi tidak jumpa, insyaAllah saya akan tanya kepada yang ahli. Tapi ada satu kaedah yang senang dan selamat. Awak beli hitam, elak syubhah, jadi warak. Bukankah warak itu dituntut dalam Islam..?


"Ko nak pakai juga Salmah..? Lantak ko..! Manusia ada jutaan alasan"

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka ; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya ; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka ; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan ; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka ; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya"
(An-Nur : 31)

Sabda Rasulullah,

"Aku telah melawati neraka dan aku dapati ramai daripada ahlinya daripada wanita"


Allah tidak membebankan wanita dengan perkara-perkara yang berat, cukup dengan menjaga rukun Islam, jaga aurat dan taati suami, maka tertutup semua pintu neraka dan terbuka semua pintu syurga, masuklah dari mana-mana pintu yang disukai. Allah tidak suruh wanita pergi berjihad, wanita cari nafkah, wanita jadi pemimpin, itu semua tugas lelaki. Jika lelaki tunaikan itu semua pun,belum tentu dia dapat masuk syurga dari satu pintu.Belum tentu.




Aurat Itu Tinggi Nilainya

Betapa Islam mementingkan nilai aurat sehingga gambar perempuan yang tidak bertudung atau tidak menutup aurat itu pun dikira sebagai aurat dan berdosa bahkan rambut yang terputus itu pun dikira aurat, wajib dijaga daripada pandangan lelaki. Semuanya bertujuan bagi menjaga maruah wanita itu sendiri. Logiknya, jika Rafiq nampak rambut Salina yang terputus di karpet surau, Rafiq dapat mengagak rambut Salina macam mana. Pasti Salina akan berasa malu.


Mulianya darjat kaum Ansar berbanding kaum Quraisy kerana auratnya. Imam Bukhari dalam satu riwayat memetik kata-kata Safiyah, katanya,

"Ketika kami berada di sisi Aishah, kami telah memuji kelebihan wanita Quraisy. Lalu Aishah berkata bahawa sesungguhnya wanita Quraisy itu ada kelebihannya juga. Tetapi, demi Allah, aku tidak melihat kelebihan tersendiri yang ada pada wanita Ansar. Mereka amat beriman kepada kitab Allah dengan apa yang diturunkan oleh Allah kepada mereka. Sesungguhnya telah turun ayat 31 Surah An-Nur yang memerintahkan para wanita mukminah melabuhkan kain tudung mereka sehingga tidak nampak lagi perhiasan. Demikian juga dengan lelaki mereka, apabila pulang ke rumah mereka terus membaca ayat tersebut kepada isteri-isteri mereka, anak-anak perempuan mereka, saudara-saudara perempuan mereka dan kepada kaum kerabat mereka yang wanita. Setelah mendengar ayat itu, tidak ada seorang pun daripada mereka duduk, semuanya bangun mengambil kain lalu menutup kepala dan muka mereka demi mematuhi dengan segera perintah ayat tersebut. Kelihatanlah mereka berjalan di belakang Rasulullah dalam keadaan menutup seluruh tubuh badan dengan pakaian hitam bagai gagak-gagak hitam"


Jika anda berjalan di satu jalan, di jalan itu terdapat banyak tahi lembu. Apakah tindakan yang anda akan lakukan..? Angkat kain anda supaya tidak terkena tahi dan berjalan melepasinya..? Atau terus sahaja berjalan tanpa menghiraukan tahi-tahi tersebut..?


Ummu Salamah, isteri baginda yang terkenal dengan akalnya yang hebat pernah bertanya,

"Aku termasuk wanita yang memakai pakaian labuh sehingga apabila berjalan di tempat kotor, terkena kekotoran di pakaianku" Rasulullah menjawab, "Cucilah selepas itu"
(HR Abu Daud dengan sanad Soheh)


Hadis ini menjelaskan kepada kita bahawa Rasulullah lebih mementingkan penjagaan aurat daripada kekotoran kerana kekotoran lumpur mudah untuk dicuci tetapi terdedahnya aurat menyebabkan diri dan orang lain pun turut terpalit dengan dosa yang sukar untuk dibersih.




Wanita dan Fair n Lovely

"Aku memang sukAlah tengok pompuan yang bila dia pakai tudung, belakang tudung dia naik ke atas. Lawa doh", bisik Cerah kepada Fitri.


"Owh, tu sebab cara ikat rambut dia kan..?", tanya Fitri.


"Eh, bukan ke sebab rambut dia panjang ke..?", soal Cerah balik.


"Tu satu sebab la, tapi boleh je yang rambut panjang tu jatuhkan. Ada kawan aku, freehair, bila dia pakai tudung, jadi camtu la. Rambut takde la panjang sangat", terang Fitri.


"Ah, tak kisah la.. Yang penting aku suka", beritahu Cerah.


Semasa di sekolah menengah dulu, ada seorang ustazah yang sangat cantik, dia pakai tudung seperti di atas dan disebabkan dia, saya memang suka tengok perempuan yang pakai tudung yang ada seakan-akan bonggol di belakang. Semasa balik ke Kelantan, saya sempat ke pasar malam Wakaf Che Yeh. Mungkin takdir, saya beli satu buku tentang aurat dan dalam buku itu tertulis satu hadis nabi yang berbunyi, diriwayatkan oleh Imam At-Tabari dalam Al-Mu'jamus Saghir dengan sanad soheh bahawa Rasulullah bersabda yang maksudnya,

"Akan datang suatu masa dalam umatku segolongan wanita berpakaian tapi sebenarnya mereka bagai bertelanjang tanpa pakaian. Sanggul mereka ditinggikan bagai unta (bonggol). Kutuklah mereka, sesungguhnya mereka itu terkutuk (dikutuk oleh Allah)"


Setelah membaca hadis ini, saya tersentak, terkesima buat seketika. Ya Allah, ampunkanlah hamba Mu yang dhaif ini. Ternyata saya  telah menyukai sesuatu yang terkutuk. Dalam riwayat Bukhari, hadis ini terdapat tambahan yang berbunyi,

"Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak dapat mencium sedikit pun bau syurga. Sesungguhnya bau syurga itu dapat tercium dari jarak yang amat jauh sekali"


Namun begitu, bagaimana pula dengan wanita yang mempunyai rambut yang panjang..? Boleh rendahkan sedikit sanggulnya.. Jika dah cuba rendahkan tapi masih kelihatan sanggulnya, maka dimaafkan.. Hadis di atas dikeluarkan dengan tujuan untuk berkongsi, bukan untuk menetapkan apa-apa hukum.


Wanita diharamkan berhias untuk menunjuk-nunjuk. Sabda Rasulullah,

"Siapa yang memakai pakaian yang menjolok mata, maka di akhirat nanti Allah akan memakaikannya pakaian kehinaan dan kemudian dinyalakan api neraka pada pakaiannya"


"Habis tu, tak boleh la pakai bedak..? Tak leh la pakai celak..? Tak leh la pakai T3..? Fair n lovely..?"


Semua amalan itu bergantung pada niatnya, jika niat untuk menunjuk-nunjuk maka haram hukumnya. Namun jika untuk menjaga kecantikan diri dengan syarat tidak berlebih-lebih, syarak membenarkannya. Kalau kulit hitam, dimake-upnya sehingga menjadi putih, ini haram. Ingat..! Jangan berlebih-lebih sehingga menarik minat lelaki untuk melihatnya.


Perhiasan pula bagaimana..? Boleh, wanita dibolehkan memakai perhiasan berdasarkan firman Allah dalam surah An-Nur tetapi hanya yang zahir sahaja. Dalam membahaskan 'perhiasan yang zahir', banyak pendapat yang keluar. Yang paling senang dan dipraktikkan di Malaysia, cincin dan gelang. Kalau kita memakai rantai atau anting-anting, ia hanya boleh dipamerkan kepada 17 jenis golongan sahaja iaitu suami, bapa kandung, bapa meretua, anak lelaki, anak lelaki tiri, saudara lelaki,anak lelaki saudara lelaki, anak lelaki saudara perempuan, wanita Islam, hamba lelaki, pelayan lelaki yang tidak bersyahwat, kanak-kanak lelaki (Diterangkan dalam Quran dan hadis), anak lelaki susuan, bapa susuan, saudara susuan, bapa saudara susuan dan menantu lelaki.


Syarat seterusnya, jangan menyerupai pakaian lelaki. Dari Abdullah bin 'Amar katanya, bahawa dia mendengar Rasulullah berkata,

"Tidak termasuk golongan kami wanita yang menyerupai lelaki dan lelaki yang menyerupai wanita"


Jangan pula meniru pakaian ahli agama lain. Rasulullah bersabda,

"Siapa yang menyerupai suatu kaum maka ia dianggap tergolong ke dalam golongan tersebut"


Dalam bab ini, Rasulullah sangat tegas. Rasulullah pernah melihat 2 helai pakaian yang bergambar burung. Lalu baginda bersabda yang maksudnya,

"Sesungguhnya ini adalah pakaian orang-orang kafir. Oleh itu, janganlah kamu memakainya"


Kebiasaan ini, orang ramai suka memakai pakaian yang tertera kalimah-kalimah agama lain dan simbol-simbol agama lain, jangan pakai, haram hukumnya. Rasulullah menggunakan perkataan 'jangan' dalam hadis di atas menunjukkan pemakaiannya adalah haram.


Dan jangan pula memakai pakaian itu untuk bermegah-megah. Satu golongan yang tidak akan dipandang oleh Allah di akhirat esok adalah golongan yang memakai pakaian yang kainnya bawah buku lali. Hadis ini merupakan satu kiasan. Di zaman Rasulullah, ramai orang yang suka bermegah-megah dengan memakai pakaian sehingga tersentuh tanah dek kerana sukarnya mendapat kain di zaman itu. Sesiapa yang melabukan pakaian bermakna dia orang yang kaya. Jadi, hadis ini sebenarnya ingin menyatakan Allah tidak memandang golongan yang bermegah-megahan. Jadi, janganlah pakai pakaian untuk bermegah-megah.




Akhir Qalam

Allah itu cantik dan sukakan kecantikan maka jagalah kecantikan diri anda wahai kaum Hawa. Islam adalah agama fitrah jadi islam sentiasa mementingkan fitrah manusia. Fitrah wanita adalah sentiasa ingin kelihatan cantik walaupun mukanya bak bulan purnama. Jadi Islam membenarkan wanita untuk menjaga kecantikannya tapi bersyarat.


Apabila diikat-ikat dan disimpulkan perkara-perkara di atas, semuanya akan kembali kepada satu yakni niat. Jika baik niat kita, insyaAllah, kita dapat pahala. Jika tidak kita dapat dosa. Jika kita menjaga kecantikan diri kita untuk bakal suami kita, insyaAllah, syurga balasannya. Tapi ingat, jangan berlebih-lebihan. Dan kepada wanita yang telah bersuami, anda wajib menjaga kecantikan anda.


Suami tidak akan cakap, ayang pakailah tu, kuruskan sikit badan, senam la sikit, pakai pewangilah dan macam-macam lagi kerana lelaki biasanya merupakan pemerhati yang setia dan kerjanya hanya memerhati. Bila subjek yang diperhatikan itu tidak menarik, maka mulalah dia mencari subjek yang lain untuk diperhatikan. Ha, masa ini barulah sibuk cari itu cari ini. Sesal dahulu pendapatan dan sesal kemudian tiada guna beb.


Jika kita telah terlanjur memakai tundung tapi berbonggol unta, memakai baju tapi nampak susuk tubuh badan, memakai pakaian sang lelaki, kita masih boleh diselamatkan. Insaflah. Allah menerima taubat hambaNya walau apa-apa pun jenis kesalahan selagi tidak mensyirikkanNya.


Akhir kata, sama-samalah kita menjaga aurat, tidak kisahlah lelaki atau perempuan, semua ada batasnya. Wallahua'lam.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entri Saya

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...