DISADVANTAGE BERTUDUNG LABUH

Benda yang saya suka sesangat untuk share kali ni berkaitan dengan Tudung labuh.


Eh, awat dengan tudung labuh tu..? 


Pasaipa dia pilih tajuk tu..? 


Aku rasa pakai tudung labuh banyak je kebaikan..? 


Dok relax sat naa. Meh sini cik nak habak sat. Benda ni menjadi ilham bila mana saya melihat rata-rata wanita bertudung labuh mostly macam tu. Saya bukan hendak menabik dada. Jauh sekali untuk mengatakan yang saya ini perfect. Allahu. Bukan macam tu ye. Cuma teguran ini peringatan untuk diri sendiri juga.


Jika anda sedang memakai labuh tika ini, tahniah saya ucapkan. Sungguh sopan, ayu dan manis untuk dipandang. Tahniah kerana anda sudah pun mula untuk beristiqamah dalam memakai tudung labuh. Tahniah kerana anda insan yang terpilih oleh Allah untuk menutup aurat. Tahniah kerana anda berada dalam perlindungan Allah kerana tudung labuh itu.


Rasa bangga seketika..?


Ada rasa macam nak kembang tak..? 


Hati berbunga-bunga segala..? 


Bersyukur yang teramat sangat..? 



Okay, sudah-sudah lah tu. Tapi tapi tapi..! Hanya disebabkan satu atau mungkin berpuluh-puluh kesilapan membuatkan tudung itu dipandang hina. Nak tahu apa dia..? Silalah baca dengan penuh debaran kat bawah tu nanti ye.


Bila kita sudah mula istiqamah untuk memakainya, pernah tak terlintas setiap hari kita tanya diri kita, ‘kenapa aku pakai tudung ini ye..?’ Sebab niat. Ye, bila kita dok sedap pakai selalu, nak niat pun kita dah terlupa. Fikir balik apa niat asal kita. Pakai sebab apa..? Ask yourself this question every day. Aku pakai untuk pandangan Allah atau pandangan manusia..? Tudung tu dah molek bebenor terletak kat atas kepala. Yang mencacatkannya adalah attitude orang itu sendiri.




Dialog 1 


"Enti, roommate ana ni semua bertudung labuh. Tapi setiap malam gayut dengan boyfriend diorang"



"Eh, sure ke..? Ntah-ntah kawan je kot"


"Habes tuh enti kalau dah bercakap baby, hubby tu acane..? Dia sendiri mengaku dia ada boyfriend"


"......................."





Dialog 2


"Enti, ana nak pakai niqab lah"



"Alhamdulillah. Kenapa enti tergerak nak pakai..?"


"Sebab kejap lagi ana nk keluar dengan tunang ana. Kalau dia nampak muka ana macam ni, habeslah. Lagipun boleh lah ana berlakon alim di sebalik niqab tu"




Dialog 3

Dalam bilik,


"Woi, kau kat ne..? Cepat sikit doh datang. Penat s*** aku tunggu kau tak sampai-sampai"


Dekat luar,


"Enti di mana ye..? Boleh minta tolong cepat sikit datang..? Ana nak pi solat ni. Tak elok tangguh-tangguhkan solat"



Nampak tak permainan dia kat situ..? Pilu, sedih terkilan, hampa semua ada. Sebab itulah masa saya memuji kalian memakai tudung labuh itu, saya menyuruh anda control kembang anda tu awai-awai. Kerana situasi inilah. Bukan sekali dua saya dengar. Dah boleh sampai tahap bernanah tinge eden ni haa. Saya mengaku kadangkala saya sendiri tergincir dari landasan sebenar. Dan cepat-cepat saya bangkit sebab saya tahu ramai lagi orang yang macam saya perlu disedarkan.


Orang yang bertudung biasa, buat salah relax je. Tapi kenapa orang yang bertudung labuh, buat salah macam kena jatuh hukum rejam pun ada juga.





Pernah dengar orang merungut macam ini..? Benda ini tak akan timbul kalau tak ada sebab atau punca. Diorang blame kita macam tu sebabnya diorang respect. Dan bila respect, maka expectation pun akan tinggi.


Diorang tak sangka pun yang kita ni akan bersikap sedemikian rupa. Sebabnya kita dah tahu benda tu berdosa, dah ditarbiyyah banyak kali pun, eheh degil juga nak buat. Let say lah kan kita pi mana-mana mall, main aci redah je tanya orang apa itu ikhtilat..? Memang kompem lah diorang akan cakap words dari planet mana tu..? Haa. That's why lah jangan kita sesuka hati nak blame orang kat luar sana. Diorang tak tahu menahu yang benda itu silap.


Bahaya sebenarnya benda-benda macam ni. Dia macam musuh dalam selimut. Eh..? Ntahlah. Random peribahasa. Kesilapan yang kita buat tu orang lain tak nampak. Cuma between kita dengan Allah je. Bersyukurlah Allah tutup aib kita tu. Kat luar nampak alim segala, tapi bila dok sorang-sorang. Jeng jeng jeng. Kalau nak tahu siapa diri dia sebenarnya, tunggu lah masa dia alone. Kat situlah segala macam aktivis keluaq..! Fuhhh. Pernah saya tersentap seketika membaca luahan hati sahabat saya di inbox.


"Awak, kita dah lama sangat nak berubah, tapi disebabkan kita tengok banyak masalah muslimah kat luar sana, kita jadi takut untuk berubah. Tak nak jadi macam diorang. Hipokrit betoi"


Ohh bangkitlah dear muslimah wa akhowat sekalian. Sayang anda sesangat. Sayang juga akan iman anda. Jangan disebabkan attitude kita, sahabat yang nak berubah tu teruih terbantut. Na'udzubillahimindzalik.


Dan untuk kamu yang nak berubah, ambil lah yang mana baik dari kami. Ikut dan contohilah. Tahukan yang baik itu datangnya dari siapa..? Pandai! Allah.. Maka, yang buruk tu khilaf kami sendiri. Hanya memerlukan sedikit ruang dan masa untuk perbaiki diri. InsyaAllah.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entri Saya

8 comments:

Inani Hazwani Inani Hazwani said...

jangan merendahkan orang yg nak berubah.tapi bantu mereka untuk berubah :)

Siti Khadijah Halil Siti Khadijah Halil said...

@Nur Inani InsyaAllah.. :)

aqafvii.blogspot.com aqafvii.blogspot.com said...

Nasihat yang berguna enti , ana kagum dengan post enti

kekal kan jihad ya ukhti :)

Siti Khadijah Halil Siti Khadijah Halil said...

@aqafvii.blogspot.com insyaaAllah.. Doakan ana.. :)

Anonymous said...

Alhamdulillah , nasihat yg menyedarkan :)

Unknown Unknown said...

allahu~ syukran diatas entri yg mmbina diri ini utk brubah krnNya..

MisMujahidah MisMujahidah said...

assalamualaikum,coretan yg amat bermakna ... mohon share ye ukhti ?
barakallahu fiik :)

Siti Khadijah Halil Siti Khadijah Halil said...

@MISMUJAHIDAH Wa'alaikumussalam.. Alhamdulillah.. Harap bermanfaat buat kita semua.. Tafaddholi.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...