UNTUK SI NIQABIS

Ya Allah.. 
Cuba sahabat-sahabat merenung sambil termenung daripada seorang muslimin ni..

"Sahaja diriku berniqab kerana 'Allah Ta'ala'"

"Hindarilah sifat kemunafikan apabila berniqab"

"Sila jauhkan diri daripada menjadi pelakon terbaik"



Aku berniqab kerana :-
  1. BOLEH - Aku sudah selidik hukumnya

  2. BOLEH - Aku sudah selidik sirahnya

  3. SALAH - Kerana ikut-ikutan

  4. SALAH - Kerana fesyen

  5. SALAH - Kerana mahukan pujian


Tetapi kerana :

  1. Menjaga agama Allah

  2. Menghindari fitnah

  3. Menjaga maruah

  4. Menjaga aurat

  5. Kerana sunnah 

Tidak bersolek di mata secara berlebih-lebihan dan bukannya kerana nak posing di Facebook dan berbagai-bagai lagi..!!!

"Kebanyakkan muslimah terpengaruh dengan niqabis FB.. Take Note..!!"


Bila terpandang niqabis itu menjadi tumpuan dan berlainan dan menjadi pula kegilaan muslimin ala-ala imam muda hati mula terdetik nak mencuba..


Lalu dikhabarkan ya inilah "hidayah" yang aku terima, terus memakainya tanpa mengenal,


"Apa itu cebisan kain di muka"


Maka terjadinya fenomena NIQABIS PELIK DAN ANEH di Malaysia. Yakni BERNIQAB bertudung pendek. Berseluar jeans, baju yang mengikut bentuk badan. Aurat tangan tidak dijaga, kaki terbuka gitu aje. Akhlak pula ikut selamba tiada sedikit pun rasa ingin berusaha mengubahnya (bila dikata, this is myself. Aku memang perangai gile-gile macam ni)


Lalu masyarakat yang kekurangan ilmu agama mula mempersoalkannya,


"Apakah..? Apakah..? Apakah..? Bling bling.."


Kesannya, cebisan kain itu kian pudar penghormatannya.. Kian pudar kesuciannya..


Kata lelaki beriman pula,


"Alangkah cair dan tergodanya aku akannya. Sedang aku tidak pernah menatap foto muslimah sebegini lama..! Waaa yang ni ok waa yang ni sesuai..! Waaa subbhanallah bidadari bidadari''


Mulalah si niqabis melayan perasaannya, 

"Mana ada, mana ada, ana biasa-biasa je. Syukran''


Di manakah perjuangan kita..?


Di manakah perjuangan kita untuk mengelak fitnah..?


Di manakah kitau ntuk mengapai redhaNya..? 


Apakah sambil menyelam minum air..?

Zaman sekarang dah berputar kembali seperti zaman jahiliyyah

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entri Saya

15 comments:

Nujma Hayati Nujma Hayati said...

Astaghfirullah..entry yg menarik..syukran ukhti :) tp niat nk berniqOb tu ade :)

Siti Khadijah Halil Siti Khadijah Halil said...

@Nujma Hayati Alhamdulillah.. InsyaAllah, teruskan niat tu.. Semoga Allah permudahkan urusan.. :)

aina nad aina nad said...

assalamu'alaikum, ukht.

ap beza purdah dan niqab?

Siti Khadijah Halil Siti Khadijah Halil said...

@aina nad Wa'alaikumussalam.. Purdah dan niqab mempunyai maksud yang sama.. Purdah tu dalam bahasa melayu.. Niqab dalam bahasa Arab.. Wallahua'lam..

jue J jue J said...

maaf, sy ad baca pasal penjelasan niqab dan purdah dr seorg ustaz ..niqab adalah tutup muka semua kecuali mata..purdah tutup muka semua kecuali muka dan dahi..lagi satu burqa,tutup semua muka .

Farina Fiyrra Farina Fiyrra said...

Subhanallah menarik sgt... peringatan untuk kita semua...

marguerita marguerita said...

good sharing

marguerita marguerita said...

good sharing

mummyfarra mummyfarra said...

Ye...purdah dahi terbuka..manakala niqab hanya mata yg nampak...Wallahu'alam. ..tetapi tetap sama niatnya... in shaa allah. ..

mummyfarra mummyfarra said...

Ye...purdah dahi terbuka..manakala niqab hanya mata yg nampak...Wallahu'alam. ..tetapi tetap sama niatnya... in shaa allah. ..

hage marurukuchan hage marurukuchan said...

SUBHANALLAH.CANTIK BLOG KAMU UKHTI.

fa li da fa li da said...

Betol ka salah pemakaian saya iaitu berniqab..tudung labuh...baju tshirt yg longgar n berseluar jeans...kerana bagi saya pemakaian itu lebih selesa...kerana style hidup saya yg agak aktif...masih menunggu jwapan...

fa li da fa li da said...

Betol ka salah pemakaian saya iaitu berniqab..tudung labuh...baju tshirt yg longgar n berseluar jeans...kerana bagi saya pemakaian itu lebih selesa...kerana style hidup saya yg agak aktif...masih menunggu jwapan...

Siti Khadijah Halil Siti Khadijah Halil said...

@fa li da Rukun menutup.aurat, pakaian tak ketat, tak jarang dan tak nampak warna kulit.. selagi jeans tu tak ketat takde masalah untuk memakainya..

cuma org akan nampak janggal sebab jarang lihat munaqqabah (niqabi) berseluar..

Siti Khadijah Halil Siti Khadijah Halil said...

@hage marurukuchanHadza min fadhli robbi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...