NIQABIS DAN PANGGUNG WAYANG

Tiba di panggung wayang. Aku terasa pelik. Semua mata memandang ke arahku. Ke mana ku bergerak pasti aku jadi perhatian. Tiba-tiba aku baru teringat.


Ya Allah, aku sedang memakai jubah dan niqab..! Serba hitam. Sedangkan semua orang di sekelilingku memakai pakaian ketat. Sebab itu aku menjadi perhatian. Bagaimana bisa wanita yang telah molek menutup aurat dan menutup wajah boleh berada di tempat maksiat..?!


Astaghfirullah.


Pasti mereka tak sangka orang berniqab seperti aku boleh berada di tempat begitu. Aku telah merosakkan imej pemakaian sunnah..! Pemakaian anak tersayang Rasulullah tidak ingin dilihat tapi menayang diri di khayalak ramai. Apakah itu yg dikatakan mengelak dari fitnah..?


Perlahan-lahan aku melangkah ke bilik air. Tiba-tiba seorang lelaki melanggar bahuku. Dia hanya berlalu tanpa memohon maaf. Ya Allah, sejak aku memakai pakaian sunnah aku sering dihormati . Tidak pernah ada lelaki berani mendekatiku hatta melanggarku dengan tidak sengaja pun tidak pernah..! Namun pada malam itu, aku seperti tidak dihormati lagi.


Terasa seperti 'murah' bagai tidak berharga. Ya Allah.. Aku hanya berada di tempat 'maksiat' tapi aku tidak pun melakukan maksiat tapi aku dapat rasakan betapa murkaNya diriMu padaku pada saat itu.
Aku kaku berdiri berdekatan bilik air. Mataku tertumpu kepada telefon. Hanya teman di group whatsapp menjadi penemanku. Ahli group Pencinta Ummul Mukminin tidak henti-henti menyarankan ku untuk keluar dari situ.


"Ukhty, keluarlah dari situ..!"


"Ukhty, pi lah surau baca yassin jangan masuk sana"


"Ukhty, itu tempat maksiat. Jangan pi"


Tiba-tiba seorang ahli merayu..


"Ukhty.. Jangan kotorkan pemakaian ummul mukminin"


Aku kehilangan kata-kata. Ya Allah, andai Saidatina Fatimah melihatku sekarang.. Pasti dia tidak ingin melihat diriku yang munafik ini..! Sehina-hina mereka yang berpakaian ketat, berpegang tangan dengan bukan mahram hina lagi diriku yang bersembunyi disebalik pakaian sunnah tapi buat maksiat..! Mereka buat dosa dalam keadaan jahil sedangkan aku dalam keadaan sedar.


Aku malu dengan Allah. 


Aku malu dengan Rasulullah.


Aku malu dengan penduduk langit.


Aku malu mengaku 'muslimah'


Bermacam ragam manusia di situ. Membuatkanku rindu ketenangan berada di rumah Allah. Berada di situ membuatkan ku sesak. Lemas..! Ya Allah aku ingin pulang. Aku ingin pulang. Aku rindu ketenangan itu. Rumah Allah terlayar di mataku. Aku mesti pulang..!


"Aunty.. Saya mengantuklah.. Saya pulang hotel dulu ya. Korang tengoklah wayang" tipuku. 


Mulanya mak cik ku turut ingin ikut pulang namun suaminya berkeras nak tengok wayang akhirnya dia terpaksa menurut suaminya. Kunci hotel diserahkan padaku.


"Kamu tahu jalan pulang ke hotel kan..?" Aku hanya mengangguk. 


Padahal aku langsung tidak tahu jalan pulang ke hotel..! Tapi aku tekad juga ingin pulang.. Dengan hanya bertawakal kepada Allah aku keluar dari panggung wayang. Mulutku tidak henti-henti berdoa,


"Ya Allah bantulah aku, ya Allah bantulah aku. Ya Allah bantulah aku"


Dalam kegelapan malam aku berjalan mencari hotel penginapan kami. Kakiku tidak berhenti berjalan seolah-olah sudah tahu ke mana arah menuju hotel. Walhal aku sendiri tidak tahu. Aku hanya bertawakal kepada Allah. Dia pasti tidak membiarkan aku sendiri. Innallaha Ma'ana..!


Seperti tidak percaya. Kini aku berada di depan hotel kami. Ya Allah, Kau telah bawaku pulang. Segala puji bagimu ya Allah. Walau diriku hina Kau masih sudi menemaniku.

Kepada mereka yang membawa pakaian ummul mukminin. Jagalah dirimu. Jaga akhlakmu. Jangan zahirnya seperti wanita solehah tapi hakikatnya dirimu munafik..! Manusia itu sering lalai dan alpa, selalu berpaling dari Dia yang Maha Esa. Moga aku, dan kamu terus istiqomah menjadi Al-Khansa..!

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entri Saya

1 comment:

Mujib said...

Tadi aku nampak awek purdah tengok wayang kat city squear jb dgn bf dia. Bf dia laki orang. Tak tahulah yg ke berapa. Harituh dgn lelaki lain. Bukan fitnah ok sebab aku kenal awek niqab tu. Janda tak ade anak. Aku pernah jadi customer dia.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...