TEGURAN BUAT PENCINTA ISLAM

Gusar hati saya melihat ramai kini akhwat yang menggunakan alasan mahu menuntut ilmu dan mahu mendalami agama di group-group yang bercampur lelaki perempuan dengan sewenang-wenangnya berkomunikasi dengan lelaki tanpa ada sebab musabab yang benar-benar kuat.


Bila dah tanya soalan contohnya :-


"Apa pendapat korang pada perempuan yang tak tutup aurat..?"


Pastu akan adalah yang komen,


"Tak tahu malu"


"Pakai tudung tapi pakai baju ketat"


"Buat malu je hahahaha"


Lepas tu berbalaslah komen bergurau senda dengan lelaki dan perempuan itu sendiri.


Persoalan saya, bolehkah..?


Melalui pemahaman saya, percampuran antara lelaki dan perempuan itu hanya boleh sebatas urusan penting, contoh, soal ilmiah, perniagaan, jual beli dan lain-lain urusan yang memang perlu komunikasi antara lelaki dan perempuan..


Jawapan kepada persoalan seperti di atas secara ilmiah contohnya :-


"Kesian pada dia yang tak nampak keindahan menutup aurat dengan sempurna doakan yang terbaik untuk dia"


"Mungkin dia tersepit dengan keadaan sekeliling dan tak pernah mendapat tarbiyah"

"Perlu dibimbing"


Jika di alam realiti, mata tunduk merenung jalan, beradab sopan, mengurangkan komunikasi antara lelaki dan perempuan.. Tetapi pabila di alam maya, saya lihat seperti tercabut rasa malu.. Malah ada yang berasa seronok mendapat perhatian dan balasan komen dari lelaki ajnabi.. Allah..


Bagaimana para srikandi sekalian..?


Bolehkah budaya ini..?


Adakah benar budaya ini..?


Walau hanya di alam maya, di mana malu kita sebagai wanita..? Sukakah kita jika satu masa nanti adik beradik kita sibuk chatting dengan yang berlawanan jantina..? Sukakah kita jika pasangan yang kita sayangi berbalas komen tanpa faedah di alam maya..? Sukakah kita jika satu masa nanti anak-anak kita sibuk berbalas komen di alam maya..? Adakah Allah redha akan semua ini..?


Saya bimbang dengan budaya ini.. Amat-amat bimbang.. Ia boleh dikategorikan pembuka jalan ke arah zina.. Hakikatnya, batas pergaulan itu mesti terus dijaga sama ada di alam maya atau nyata.. Jika saya salah, mohon dibetulkan, tegur saya ya.. Saya sekadar berkongsi apa yang saya rasakan kini.. Moga Allah redha dengan perkongsian ini..


InsyaAllah wa Amin..



Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entri Saya

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...