AKU, KAU DAN KITA ADALAH KAUNSELOR



Sabda Rasulullah SAW,

"Jalan untuk beribadat kepada Allah itu banyak, sebanyak nafas makhluk"


Ada beza antara sympathy dan empathy. Dua perkataan yang seakan sama bunyinya tapi membawa makna yang sangat berbeza.




Scene 1

A : Aku sedih sangat. Sem ni aku terpaksa repeat dua paper. CGPA aku jatuh teruk. Macam mana ni..? Aku buntu. Mesti mak ayah aku kat kampung terlalu kecewa dengan keputusan aku sem ni.


B : Ye ke..? Oh, aku faham sangat perasaan kau tu. Memang mak ayah kita ni, tak lain yang mereka nak, hanya kejayaan kita. Tu la . Sem ni aku nasib baik sikit kalau nk compare dengan sem yang lain. Alhamdulillah DL. Aku tak sangka jugak sebenarnya. Maybe sebab aku pulun habis malam killer paper tu..




Scene 2

A : Ke mana aku nak pergi lepas ni..? Suami aku ceraikan aku. Dah la aku tak bekerja. Umur bukan muda lagi. Aku tak sangka. Tak sangka dia sebelum kawin dan selepas kawin sangat berbeza. Betul la kata orang. Kecantikan paras rupa tak menjamin kebahagian hakiki dalam rumahtangga..


B : Takpe, Som. Banyakkan bersabar. Ajal, maut, rezeki dan jodoh sudah ditentukan. Aku bersyukur sangat. Alhamdulillah suami aku ni terima aku apa adanya. Dia sangat memahami. Walaupun dia selalu outstation, tapi dia tak pernah buat aku rasa sunyi.


Aku, kau dan kita adalah kaunselor antara satu sama lain. Tak perlu majoring in counselling dan psychology dulu baru layak motivate dan nasihat orang lain. Kerana kita manusia yang sama mempunyai hati dan perasaan. Terusik bila disakiti. Sedih bila dibenci. Terasing bila diabaikan. Sakit bila diperkecikan. Normal kan..?


Apa yang kita ada dan miliki, bukannya milik kita hakiki. Itu kan pinjaman. Apa yang kita ada dan miliki, bukan hasil titik peluh kita mutlak. Itu kan ujian. Apa kata kita jadi kaunselor buat orang sekeliling kita? Tak susah, sekurang-kurangnya fahamilah situasi mereka. Bukan menjatuhkan. Jadikan cerita jatuh dan bangun dalam hidup kita, mampu memberi inspirasi kepada orang lain.


Jangan hanya berfikir untuk menuntut hak. Sentiasa berusaha untuk memberi dan menunaikan hak buat orang sekeliling. Sebagai contoh, dalam perkahwinan. Banyaknya perselisihan berlaku kerana manusia hanya inginkan hak mereka dan tanpa menunaikan hak yang sepatutnya. Mereka tercari-cari kebahagian dalam rumahtangga sehingga terlupa membawa kebahagian dalam rumahtangga.


Manusia terlalu memikirkan hati dan perasaan sendiri sehingga terlupa menitikberatkan hati dan perasaan orang lain. Dan akhirnya hanya menyakitkan orang lain. Adil ke..? Selalu terbaca, 'kawan ketika kita senang dan berjaya mudah sangat dicari dan kawan ketika kita susah dan gagal sangat sukar dijejaki.' Tapi betul ke kita sentiasa ada buat kawan kita ketika dia sangat memerlukan..?


Percayalah. Hidup kita ibarat depan cermin. Apa yang kita buat, itulah yang akan kita dapat balik. Kalau jahat yang kita lakukan, buruklah kesannya. Kalau baik yang kita lakukan, bahagia dan tenanglah hati kita. Cuma cepat dan lambat itu urusan Allah. Kalau tak didunia, di akhirat sana itu pasti.


Jangan terlalu mencari kebahagiaan dan kejayaan sampai terlupa untuk membahagiakan dan membantu orang sekeliling kita untuk berjaya sehingga mampu menyakitkan mereka. Percaya cakap saya. Kita akan tenang dan bahagia jika kita sentiasa membawa suasana ketenangan dan kebahagiaan buat orang sekeliling kita sebab Allah sayang mereka yang menjalin hubungan yang baik sesama kita.



Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud,

"Allah yang Maha Agung dan Mulia menjumpaiku (iaitu dalam tidurku)"


kemudian berfirman kepadaku,

"Wahai Muhammad , katakanlah : 'Ya Allah, aku memohon kepadaMu untuk mencintaiMu, mencintai sesiapa sahaja yang mencintaiMu serta mencintai perbuatan yang menghantarkan aku untuk mencintaiMu"
(HR Imam At-Tirmizi)

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entri Saya

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...